31 august 2013

vorbe

Ma intreba cineva "de ce nu taci", cu alte cuvinte de ce nu-mi inghit cuvintele,
ba ca exprim banalitati, ba ca exprim abstractiuni inutile, ba ca  vreau eu sa stiu de ce . Nu m-am intrebat niciodata de ce au dreptul la vorbire toti oamenii si de ce sunt acceptate si promovate de massmedia numai exprimarile dezastrelor si nemerniciilor care oripileaza opinia publica revoltata de proria existenta in banalitate si mediocritate confirmata de evenimentele povestite pe post de "ultimi stiri".  Aceste "ultime stiri" sunt mereu aceleasi, povestirea unei marlanii, hotii sau nenorociri , produse de cineva. Analizele politice si economice sunt mereu ale acelorasi marlanii, hotii sau nenorociri produse, iar solutiile propuse sunt mereu de genul "ar fi bine sa...; sau cineva trebuie sa faca ceva", fiecare stie exact ce trebuie facut dar nu este in pozitia in care pot sa faca si nici nu vor pozitia respectiva, "doamne fereste'. Fiecare stie ca daca ar fi in pozitia respectiva nu ar putea face altceva decat ceea ce fac cei pe care ii condamna pentru faptele sau inactivitatea lor . Este justificata cererea de 'doamne fereste" din moment ce pozitia ti-o da sistemul si ca atare functionezi dupa cum el dicteaza. Pozitia de "in tribuna" chiar nerenumerata la nivelul celui din teren, este mai comoda cu toate ca plateste taxele sau biletele la meci care ingrasa jucatorii politici, "demnitarii natiunii". Revolta fata de propria situatie este la fel de firesca si totul continua la fel. Cand desconspiri responsabilitatea cuiva un sir lung de justificari ale neputintei se declanseza si bineinteles ca tot altii si sistemul e de vina. Asta in popor se spune ca 'scuipi in farfuria din care mananci" adica pe sistemul hranitor al importantei tale prin comparatie cu "flamanzii de importanta" detractori. Pe cine supara ce scriu? Suparati-va tare, nu nitel; cand ne suparam amagirea proprie se destreama,, valurile se sfasie in constiinta noastra. Dincolo de ele suntem noi.(" dincolo de nori e lumea mea"). Asta nu insemna a parasi lumea  sau a muri, ci a parasi minciuna. A nu minti, sau nu omora, sau celelate porunci  se releva nu ca impunerile cuiva sau interdictii care ingradesc libertatea individului ci ca reflectari ale modului in care ne facem singuri rau si ne ignoram integritatea fiintei. Atentionarea nu este interdictie ci minimul ajutor pe care poti impartasi, coordonate ale simtului bun. Dar juistificarile ideologice doctrinare sau stiintifce ale traditiei si continuitatii ei, continuitatea unei istorii prefabricate anterior face posibila incalcarea bunului simt. Bunul simt sau decenta este comoara ignorata. Efervescenta tineretii bunul simt nu infraneaza dar atentioneaza ca tot ce zboara prin cap nu se manaca. Mintea de apoi e mintea care traieste in urma experientei niciodata simultan cu ea. Dar constiinta vie este simultana cu experienta si evita capcanele  ei. Ambitiosul este cel mai usor de controlat, cel mai lejer vanat, capcanele sunt pline de ambitiosi. Vorbele calde si revelatoare ale frumosului  sau realizarilor demne in existenta, sau care promoveaza o expresie personala umana, nu fac reting, nu aduc profit massmediei; sunt ori considerate partipriuri sau laude mincinoase care deformeaza realitatea cruzimilor obisnuite, oricum exceptii de la regula. Un om care cunoste istoria faptelor asa cum au fost ele, deranjeaza prin relevarea falsitatii imaginii noastre despre maretia istoriei, sau a vipurilor sale. Acesta relevare arata ca mizeria socila prezenta este si istorica si ca revendicarea unei maretii trecute este nefondata.  Elefantii din cimitire traiesc din istorie sau trecutul lor si este premeditat maret  si important; este firesc sa se revolte cand maretia lui trecuta in baza careia revendica drepturi si pensii este demolata de fatele individuale comise in propria istorie si relevate de anale. Nu spun ca a faptuit doar mizerii ci ca le ascundea si ca relevarea lor  demoleaza modelele istorice  impuse tinerilor eliberandu-i de trebuinte istorice false. Maretul Iorga jefuia provincia de tot ce-i placea acolo impunandu-i danii sau spagi in schimbul bunavointei sale ministeriale. Cultura nu te face si demn sau moral. Jigodeala sistemului e mau tare decat morala. Maretul Newton isi asuma fara jena rezultatele cercetarilor studentilor lui si astfel este autorul maretei legi universale furate. Platea laudatori in massmedia si detractori ai colegilor cu care concura pentru un post universitar. Nimic nou sub soare si in istoria faptelor. De ce credem in maretia unei istorii pe care prezentul o releva exact asa cum a fost. Fara acesta credinta si sustinerea ei interesata poate am renunta la asteptarile maretiei  promise de istorie, am renunta sa mai traim in povesti, am vedea si aprecia maretia prezentului in expresie nemodelata imagistic si conceptual. A trai in povestea istorica insemna a accepta tragedia sfarsitului ei, pentru ca hapy end nu este istoric. Mintea facuta tacuta este minte moarta, adica idee , informatie.  :)

3 comentarii:

  1. Nu m-am intrebat niciodata "cine esti" ,am inteles provocarea explorarii atitudinii si faptelor individuale si a statutului pe care ele ni-l dau in comunitate, sa 'stim cum stam si pe ce picior dansam". Constienti de 'pozitie si relatie" "poate" gasim resurse sa nu ne mai complacem in rutina durerii. Ceea ce s-a relevat este libertatea de a alege relatia si actiunea care da pozitia in societate.

    RăspundețiȘtergere
  2. P.S. :"de ce" nu e treba mea! :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Claritate, Libertate, multumesc ca existati!

    RăspundețiȘtergere