06 decembrie 2021

consideratii asupra istoriei

 Orice civilizatie acorda o veneratie exagerata documentelor si vestigiilor ramase de la inceputurile sale. Acest fapt ne conduce , in cazul disparitiilor lor,  sa condideram ca ele au fost sterse de o forta dinafara civilizatiei repective.

Societatile vazute ca specificitati culturale institutionalizate isi modeleaa populatia ca sa li se potriveasca. Astfel sunt cultivate obiceiuri , comportamente care sa se portivesca cu principiile societatii respective. Rezultatul este inocularea obedientei, conformismului vazut ca obligatia individului de a satisface nevoile societatii. Orice revolta, erezie, excentricitate , criminalitate dar si genialitate si sfintenie, este reprimata. ( avem sfinti doar morti)

Insa nu poti avea genii sau sfinti, fara ca acestia sa fie cu mult in afara tiparelui normat al societatii . Sensul excentricitatii insa poate fi si in directia criminalitatii; exista o simetrie.

Evident este ca individualitatea umana implica intrinsec constienta si puterea de gandire, o constienta proprie si o inteligenta independenta proprie.  De asemenea o individualitate nu doreste alceva decat sa modeleze mediul  ca acesta sa se potriveasca cu ea si nu sa fie modificata pentru a se potrivi cu mediul. Nu doreste nimic altcevadecat sa fie lasata in pace.

Aceste doua directii,  diferite si de sens opus genereaza orice conflict social si l-am putea rezuma la Inertie contra 

Miscare. Societatea fara excecentrici , oponenti ei, intra in stagnare rutina rigizarii, invechirii si disolutiei lente sau prin cucerire. Evolutia societatior sta in responsabilitatea nonconformistilor, sfintilor si geniilor pentru evolutie, iar descomnpunerea ei in seama criminalitatii.

Aceste doua forte mortice: conformismul, controlul si dominatia impusa de forta fizica si armament si forta individualitatii geniului uman au generat istoria asa cum este cunoscuta sau mai ales necunoscuta.

Istoria o percepem ca o zabatere neintrupta pentru a transforma  societatea intr-o casa a comfortului si sigurantei.   O extensie a ceea ce de regula individul se straduie sa construiasca  ca locuinta proprie, "un acasa" sentiment  al sigurantei si confortului care sa se potriveasca cu el pentru ca este propria vointa prin care-si modeleaza mediul si nu se lasa modelat de mediu. Totodata istoria contine povestile unui continuu conflict in care orice stabilizare culturala sau sociala a sigurantei si confortului, fie a unui individ sau populatii de indivizi al unui specific cultural oarecare, este atacata din afara ei de "cuceritori". Se pare ca acestia sunt o categorie aparte ,mereu nemultumiti cu propriile creatii sau fara ele; mai este si varianta unui model de constructie sociala a neindestularii cu propriile resurse si care implica acapararea resurselor celorlati; Un sistem izolat de ceilalti incredibil de rapace. Izolarea produce rapacitate.

Dar daca ne intoarcem la istoria individului , ceea ce ma caracterizeaza ca individ este faptul ca "eu imi amintesc" si din cand in cand traiesc experienta unei fulgerari interioare sau intuitii , unui sentiment de certitudine a demersurilor pe care trebuie sa le intreprind in realizarea propriilor dorinte excentrice in raport cu ceea ce imi amintesc, sau care nu exista in memoria mea;  proces pe care-l denumesc invatare si care nu poate veni decat din interactiunea cu mediul meu. Dupa invatare acele cunostinte sunt memorate si le pot accesa oricand am nevoie de ele dupa vointa. Doar la ce acord atentie imi amintesc. memorarea e selectiva.

Pana aici toate bune si frumoase , sunt intr-un mediu cu care  comunic amintirile mele prin fapte, gesturi si miscare.  Dar sa ascult amintirile celorlati semenei, proces fara de care nu ar exista invatare, am inventat vorbirea ca amintirile sa poata fi impartasite.

Amintirile individuale sau colective ca sa poata fi transmise de la o generatie sau alta , am inventat si scrisul ca mijloc de inregistraree si transmitere a lor .

Dar asta a facut sa creasca in mod exponential cantitatea de amintiri ce trebuiau inregistrate si transmise si sa ingreuneze accesul rapid la o informatie cand era necesara , asa ca am inventat tehnologia pentru a creea un spatiu cat mai cuprinzator pentru stacare si transfer rapid, accesare cat mai simpla la dorinta.

Asta inseamna o intorcere la memoria umana,  locul original de pastrarea informatiilor, baza tuturor celorlalte.

Astfel putem intelege "memorarea" ca fenomen global care ar fi, nici mai mult nici mai putin decat versiunea planetara a unei case confortabile, odata incheiat. 

Insa, noi vrem mult mai mult decat asta. Cucerim distrugand, este raspunsul istoriei.

Sa observam comportamentul cuceritorului. Mai intai trebuie sa aiba ce sa cucereasca deci sa aiba rabdare ca vecinii sai sa-si edifice un specific cultaural stabil in care sa apara creatiile lor ca modalitati in care isi modeleaza mediul dupa sinele lor si realizeaza lucruri si activitati care indestuleaza sau imbogatesc prin experienta lucrului facut memoria si gandirea, constienta  inteligentei proprii in actiune.  Cand  atacul cuceritorilor se produce, succesul este dat doar de suprematia fizica sau armelor lor. Isi impun propiile valori specifice culturiilor de cuceritori; toate justificarile abuzlui controlului si dominatiei prin forta. Prin dictionar am gasit ca acest tip de comportament al fragmentarii mintilor decadente in superior si inferior , fragmentare care justifica crima,  precum si rezultatele materiale obtinute prin acest comportament, este denumit "barbarie'" si instrumentele acestor minti decadente sunt denumite "barbari"!

Primul element al oricarei cuceriri este distrugerea patriotismului local si individualismului pentru ca, pe buna dreptate,  sunt  considerate  surse  care stimuleaza dezagregarea oricarei societati, regat sau imperiu bazat pe control si impunere, dominatie prin forta.

Astfel anexarea unei cuceriri conduce la distrugerea prin consideratiile desuetudinii oricaror traditii si valori locale, prin demonizarea trecutului lor "nedemn/inferior", prin stergerea sau distrugerea informatiilor vremurilor acelea. Asta contribuie in mod evident la stergerea istoriei  asa cum a fost ea cu scopul distrugerii patriotismului local , insa  efectul acestor tendinte impuse de cuceritori este  doar "incetosarea istoriei" Cate carti si vestigii au fost distruse de cuceritorii vremurilor respective aproape ca nu putem contabiliza incepand, desi nu este inceputul, cu "biblioteca din Alexandria" distrusa de fanatici religiosi care considerau stiinta trecutului demonica, etc. Carti , lucrari grafice sau sculpurale, orice forme de memorii ale unui trecut care sa evidentieze orice rapt cultural, stiintific sau material, care sa aminteasca situatia prezenta drept o consecinta a rapacitatii incredibile a omului fata de semeni, manifestata pentru impunerea si conservarea unui model unic de existenta in care segregarea sociala sa conserve statul privilegiului propriu si datoriei celorlalti.

"Încețoșarea istoriei" amplificată de scurgerea timpului, face ca evenimentele istoriei antice sa fie suficient  de neclare. Istoria inceputurilor oricarei civilizatii   se rezuma doar la documente si vestigii răzlețe dar, supravietuieste intr- o bogata colectie de mituri si legende locale si povesti individuale prin care istoria  traverseaza timpul transmisa pe cale orala. 

Nu este un paradox faptul ca fiecare cultura ca specific local acorda o importanta exagerata acestor mituri creationiste sau istorice locale considerandu-le mult mai vechi si mult mai puternice decat in alta parte. Exagerare care probabil nu are nici o legatura cu realitatea!

Oricat de stupid este un mit, localnicii se simt datori sa-l creada , dovedindu-si astfel patriotismul. Toate culturile sustin ca provin din origini, sunt primele si cele mai vechi, din originea si sursa adevarului istoric.

Interesant este de retinut sunt denumirile date acestei origini,:" cea mai veche", " unica",  "lumea abandonata", "lumea alungata"; pe scurt "lumea alungata din viata omenirii"  , reflecta comportamentul cuceritorului.  Suntem o lume cucerita , un trofeu pe raftul cuiva. Desigur ca diversitatea denumirilor este la fel de extinsa precum diversitatea limbajului  local intins dincolo de hotare si organiz administrative, dincolo de standardizari lingvistice. Dar semnificatia paradoxal este aceeasi.

Este ca si cum, oamenii pornesc de la un sambure de adevar dupa care-l infasoara in straturi peste straturi de nascociri incantatoare ale maretiei  lor  si propriilor eroi salvatori in momentele de criza traite de-a lungul istoriei lor.

Acest comportament psihologic este similar modului in care scoicile construiesc perle in jurul unor firicele de nisip. Miturile sunt perlele poapoarelor  si trebuiesc respectate fara exclusivism desi ascund samanta adevarului din ele. 

Ce ramane altceva decat o Esenta a Dainurii, un parfum al maretiei , taraditiei si puterii, esenta inimaginabilului produs

Nu cerem, oriunde am fi, decat sa fim lasati in pace. Ca sa fim lasati in pace, credem ca ne aflam in pace, in libertatea ei.

Chiar daca nu ne aflam acolo, atat timp cat credem, este ca si cum am fi acolo. 

Simetric este ceva care incearca sa ne faca sa credem ca nu suntem acolo, ca adevarul este foarte departe, ca nu existam, ca suntem minciuni, sau ca suntem toxici, creduli irationali.

Prefer parfumul istoriei ca mit al esentei dainuirii care  alunga  miasmele urat mirositoare ale negarii, fara totusi sa-i ignor gandirea.

Pana la urma sau la  inceput, amintirea trecututlui este un simbol al puterii pierdute

Tot ce se afla este supus schimbarii, in mod simultan.

Instoria ca trecut si viitor se schimba odata cu schimbarea noastra.

Ce se opune schimbarii este mai interesant de relevat, gardul care ne determina sa cautam o scara:            -Stagnarea= Decadenta - incetarea de a planui viitorul  , ascunsa de acceptarea planurilor altora pentru noi , pierderea instinctului de supravietuire ascuns de acceptarea mortii ca urmare a promisiunilor de dupa( a oricaror promisiuni iresponsab)                              

 -Junglele administrative, edificii computerizate                                                                                 ----       -Depozitele de orice fel

-Muntii aplatizati si grtopile umplute

-Oceanele imbacsite

Toate cele insiruite  ne- exhaustiv sunt Asimetrii artificiale care fac ca guvernarea sa fie subiectul tranzactiilor dintre politicieni vicleni, incompetenti , nesabuiti, in casa birocratiei - subcultura celor coruptiti.

Orice sistem viu este eficient doar prin autoguvernare, autopropulsare , miscare sincrona cu el insusi. In lipsa autoguvernarii inteligente competente, esenta care dainuie se disipeaza, năclăieste .Cine o va mai conserva in mituri? Fara sentimentul demnitatii si onoarei proprii, fara vigoarea mintii individuale, cine sa mai navigheze imensul val de ganduri invalmasite care ne anima?

Ghinionul face ca nu putem alege navigatorul doar pentru ca nu face parte din nivelul propriu de modificare si incompetenta. CE sa faci? E Diferit! Nu e de-al nostru! Acest mod de a gandi este o condamnare in sine.  Conceptul de -elite-  acopera doar incompetenta academica motiv pentru care Navigatorul nu este nici elitist , nici populist. Nu are nici o putere aparenta, dar nici o slabiciune efectiva, stie multe dar dezvaluie foarte putine.

Pace si iubire!







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu