23 noiembrie 2015

forte

In evidenta perceptiei asa cum este ea distingem doua aspecte.
Aspectul structurilor amorfe caracterizat de inertie si absenta miscarii proprii suplinita de schimbari produse de interactiunile fizico-chimice ale componentelor lor elementare sau organizate in structuri cristalografice, iar  toate aceste interactiuni genereaza uzura formelor respective, ceea ce a determinat constiinta sa le denumeasca anorganice, sau fara viata, minerale, lucruri, etc.  In oglinda se afla aspectul structurilor cu dinamica proprie sau capacitate de reactie la stimuli exteriori lor, reactie prin care se adapteaza continuu dinamicii unei armonici existentiale interactive. Acest al doilea aspect este denumit organic. Organizata estre strucutra sa elementara sau cristalografica intr-un nivel de ordine superior celor amorfe care le permite o dinamica proprie in mediul lor existential sustinandu-l activ. In stiinta se spune ca diferenta dintre o floare si o piatra, dincolo de compozitia lor intima care este aceeasi la nivel subatomic, este ordinea; floarea este mai ordonta decat piatra si aceste niveluri de ordine launtrica a structurilor determina forma si capacitatea lor de a participa printr-o dinamica proprie la dinamica plenitudinilor formale ale mediului existential . Am spune ca se diferentiaza ordinea formelor prin capacitatea lor participativa, activa. In mediul social este reflectata aceasta diferentiere prin comportamentul social amorf al cetateanului revendicativ in oglinda comportamentului participativ, proactiv al celorlalti cetateni. Daca observam cu atentie, doar cetatenii proactivi sunt cei care au condus omenirea si au imbogatit-o prin inventii tehnologice si concepte organizatorice. Ceilalti doar s-au multumit sa beneficieze si sa revendice drepturi egale sau conditii egale, sanse egale, dar toate aceste beneficii revendicate psihologic nu ti le poate da nimeni complacandu-te in starea de comportament amorf suspus doar uzurilor generate de interactiunuile fizicochimice ale propriei structuri si stresului ca uzura psihologica a amorfismului emotional al exaltarii consecintelor propriului comportament social neparticipativ. Democratia este o haina veche si perfida  care da impresia hipnotica celor  amorfi socialmente ca participa la viata sociala, ca detin puterea. "Puterea" nu ti-o da nimeni, cei activi si-o iau singuri instrumentand tehnologia psihologiei ('cutiei pandorei") amorfismului emotional.
Asemenea nivelului de ordine si organizare din natura si psihologia sociala, ( diferentele sunt iluzorii) in domeniul fortelor distingem doua aspecte; forte brute, amorfe, in domeniul carora inertia si linearitatea le consuma pana la epuizarea impulsului generator si sunt rezultatul interactiunilor dintre structurile materiale amorfe; distingem si forte "insufletite" care pot reactiona schimbandu-si manifestarea sau directia manifestarii lor functie de stimulii externi sursei lor. Chiar daca o racheta de croaziera poate schimba directia urmarind tinta functie de stimuli externi, nu inseamana ca are 'suflet" dar a fost "insufletita" de inteligenta constructorilor lor. Folosesc termenul de suflet-insufletire pentru a demitiza termenul, a-l elibera  de incarcatura sa abstracta, imaginativa si superstitii. Care sunt fortele sau energiile care anima sau insufletesc fiintele umane? Distingem din nou doua aspecte (consecinta polaritatii formelor ca structuri si aspect comportamental). Sunt forte amorfe sub actiunea, rutina, carora pot creea impresia unor forme umane "insufletite" dar in fundal acest tip de forme (structuri organice) "sunt insufletite" asemenea rachetelor de mai inainte. Nu pot avea comportament liber decizional ci doar urmeaza programe psihologice sau informatice care pot creea impresia "insufletirii' ca si aspect  calitativ propriu. Datorita diferentei dintre aparente si calitatea structurala a ordinii launtrice , putem avea "asteptari", "sperante" sau "credinte" cu privire la comportamentul calitativ al aparentei dar vom fi mereu dezamagiti de comportamentul faptic. Ce diferentiaza la propriu si determina comportament participativ in existenta din societate? Evident ca daca ne referim la calitatea ""fiinta umana, libertatea decizionala in ceea ce o priveste si in ceea ce priveste interactiunile ei face diferenta. Fara libertate decizionala individuala din care "se naste"  Harul Responsabilitatii  nu putem vorbi de calitate umana. In numele libertatii si-au dat viata si si-o dau in continuare miliarde de fiinte omenesti fara sa  poata trai sau intelege  semnificatiea profunzimii intimitatii lor cu aceasta fundatie existentiala a lor. Evident ca pacaleala libertatii ca dorinta este rezultatul conceptualizarii si deformarii semnificatiei acestui cuvant; mai mult chiar este considerata un cuvant, un gand efemer, un lucru de care beneficiezi ca de sapa  cand cuvantul reflecta doar un fundament existential si o calitate a existentei umane si numai umane fara a fi actiunea, verbul, dinamica fiintei respective.  Agregarea substantei in natura care genereaza formele sale posibile clasificate ierarhic pe criteriul ordinii si fortelor lor launtrice ca lucruri si fiinte, cu toate subcategoriile respective, o putem restrange scolastic la cele patru ale mineralului- solid, lichid, gaz si plasma - corespondente celor patru psihologice,  vegetal, animal, omenesc si uman si in existenta pe cale inversa sau plasma ,gaz, lichid,solid sau, uman, omenesc, animal si vegeral. Aici denumirile pot starni controverse (as fi mirat sa nu o faca!) dar specific ca denumirile nu conteaza, ci calitatile care sunt reprezentate ,precum parlamentarii, de denumirile respective. De asemenea nu abordez exaustiv domeniul agregarii substantei ca sa faramitez pana la nimic in categorii si forme clasificate ca sa devin expert in ochii naivului, ci doar incerc sa relev o ordine si ca nivelul ordinii respective este expresia unei forte de o calitate si comportament singular. Taote sunt amorfe ca natura, dar numai umanul le poate "insufleti in existenta" prin insasi existenta sa.  Intregul univers al formelor este impregnat astazi cu constiinta sursei si creatorului sau, sursa ordiniilor si formelor /expresii existentiale care pulseaza fara reflectare  intre a fi si a nu fi sau sunt insufletite de uman spre desvarsire proprie si comportament adecvat calitatiilor fundatii ale fiecarei expresii formale. Coada nu poate conduce capul si nici capul/gandirea constiinta umana..
 Devenim foarte vorbareti cand suntem entuziasmati in existenta de miracolul firescului cotidian care ne reflecta, releva si reeleveaza ordonandu-ne launtric si comportamental. Am cautat unde nu se gasea, in nimic, ceea ce este in vederea tuturor; in simtamantul  imensitatii inconjuratoare-spatiul de libertate dintre om si samanta sa-  am gasit mirabila samanta si in ea totul in care exist in comuniune cu toate cele ce sunt si rad sub Soare, oare? Cand ajung in 'definitiv" ajung in necunoscut si numai de surprize am parte , surprize dupa cum "inima aceea" este. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu