12 octombrie 2014

confortul psihologic, I

Toate stradaniile omului asa zis "modern" sunt canalizate pentru asigurarea  confortului sau. Confortul trebuie sa fie ceva foarte pretios din moment ce-i sunt dedicate atatea eforturi si resurse; si asa si este.
Instinctiv omul percepe directiile in care trebuie sa actioneze in existenta, dar daca este inselat va crede doar ca lucreaza in acele directii in timp ce eforturile lui sunt furate in directiile opuse instinctului sau. Noi percepem astazi confortul drept ofertat de tehnologie, de automatizarile si comoditatile lipsei de efort si ne dedicam acestora. Vrem masini automatizate, case automatizate, tot felul de mijloace care sa functioneze singure si nimic nu ne stimuleaza mai mult sa cumparam ceva, atunci cand reclama produsului sustine ca el face singur minunile dorite. M-am surprins ce puternic este acest instinct cumparand un produs personalizat care facea singur si miraculos curat, precum reclama sustinea; desi sunt constient de duhoarea urat mirositoare a reclamelor, tot am cumparat produsul ceea ce m-a facut sa caut resorturi mai profunde ale gestului meu, instinctul comoditatii  Acum sa urmarim o evidenta la mintea cocosului si anume aceea care ne spine ca daca am dori sa ne construim un mediu tehnologic complet automatizat in locul celui natural ne-am lovi de faptul ca va trebui mereu reparat sau refacut pentru ca uzura tehnologiei este un proces evident; orice lucru tehnologic terminat, din clipa aceea incepe sa se uzeze, sa se degradeze, fara sa mai luam in calcul
nevoile de consum energetic ale tehnologiei pe care sa  consideram ca pot fi luate de ea direct din mediul fara intermedierea omului; Acest aspect evident al entropiei care lucreaza in sistemele tehnologice si care in cele din urma desertizeaza o planeta  epuizandu-i resursele in vederea regenerarii si evolutiei lor prin radioactivitatea lor sporita pe masura evolutiei lor este ignorat cu desavarsire si considerat normal, fara a-i intelge resorturile. Cei informati de desfasurarea evenimentelor pentru ca ei le produc si sustin, cunosc dezastrul directiei tehnologice a comoditatii inainte de a se produce si-si fac refugii artificiale, incapabili sa opresca avalansa evenimetelor provocate de ei si preluata obsesiv de multimile de ignoranti carora dupa ce le-ai promis marea cu sarea nu mai pot accepta ca nu vor si marea si sarea; adica comoditatea luxului si servitutii celorlalti si comoditatea placerilor fara limite ca rasplata a eforturilor lor. Toti gandesc: "ehei, voi ati trait in lux si placeri si cand mi-a venit si mie randul imi spuneti ca este gresit si produce dezastru?! lasati , dupa ce eu imi fac randul la putere, poate sunt de acord cu ratiunea si balanta ecologica cu care ne inebuniti atat; cum sa renunt la putere si placerea ei tocmai acum?"  Dar daca vedem ce minunat si de sine stator este mediul nostru existential natural al planetei, intelegem valoarea lui inainte de al  pierde degradandu-l.Crimele despaduririlor abuzive si antirationale doar ca sa obtinem hartie tiparita cu cifre pe ea cu care sa cumparam comoditate tehnologica, seamana cu crimele  holiwoodiene in care se punea o punga pe capul victimei sa se sufoce, caci fara paduri ne vom sufoca; nu este metafora 'plamanul verde al planetei' cand ne referim la paduri. Dar cum sa explici taranului ce-si vinde padurea pentru ceva ce de respirat inca nu tine;  cum sa caracterizez guvernele ce  vand padurile natiunii lor strainilor spre exploatare; voi ati ceda un plaman  pentru bani?  Dar ce viata ati avea dupa aceea? Sa revin ca m-am revoltat aprinzandu-ma si sa constatam, cat nu este prea tarziu, ca padurea ca sistem ecologic viu si de sine statator nu poate fi inlocuita tehnologic cu nimic. Poti produce amestecul 'aer' dar instalatia nu este de sine statatore si se degradeaza temporal pana cand fara intretinere se distruge.Orice instalatie am face din resursele planetei o facem si fara ele ea nu pot functiona 'in afara lor" Mediul artificial tehnologic nu poate exista in afara contextului naturii planetei ce le-a dat din substanta sa care,  revenine in armonia intregii substante planetare in structura si in proportia   asocierilor armonice naturale de sine statatoare. De ce am face atat efort tehnologic pentru imbunatatirea mediului artificial "protectiv" ca sa constatam ceea ce stim deja; ca nu poate fi de sine statator precum planeta  si natura ei este. Acum  de ce ignoram ca dezvoltarea artificialului si mediului artificial, ne ofera comoditate dar nu si confort, altul decat cel fizic instrumental al handicapurilor persoanale. Cei nerezistenti, dizarmonici , cu deficiente de perceptie  senzoriala, sau insensibili la stimuli, cu recepticitate redusa, cei cu  handicapuri locomotorii si de alta factura au si vor avea nevoie de tehnologie ca sa le diminueze limitarea handicapurilor respective, dar pentru cei majoritari si sanatosi la ce ar putea ajuta carjele tehnologiei si mediile artificiale? Probabil nu sunt sanatosi si  au altfel de handicapuri, handicapuri de factura psihologica, ca nu degeaba se spune ca "barbatul care-si cumpara masina mare, casa mare, etc, are un deficit undeva.", iar femeia la astfel de barbati nu cauta iubirea ci altceva; are un deficit de imagine si respect de sine.
Fiecare putem medita pe seama a ce ne ofera tehnologia de fapt si mai ales cu ce pret platim oferta ei- cu pretul adevaratului confort pe care din instinct cautam, confortul psihologic. Cum ar arata o lume cladita pentru acest targhet? Ce ne ofera cu adevarat confortul psihologic atat de ravnit si mereu  de negasit? Ce fel de expresie ar avea sinele cetatenilor planetari in confort pisihologic neconditionat asigurat? Care sunt elementele constitutive ca mijloace care ne conduc la confort psihologic,  cand il traim la propriu? targhetul lui nerostit era targhetul "locului de retragere" ale carui conditii urmeaza sa le definim si implinim prin angajament constient si cocreatie comunitara. Se spune ca singuratea in doi este mai rea decat cea de unul singur si asta face comunitatea atat de "importanta"; dar noi ne diminuam expresia ca s-o avem si acesta ne conduce la acceptarea stresului iar un om stresat este un om 'pe moarte". Ignoram directiile in care ne conduce stresul de dragul unei comunitati stresate; decat de loc e bine si asa? Omul este inceputul creatiei si evolutia sa inteligenta este in esenta sa, potentialul sau activ sau inactiv. Ratiunea vie este acordul spontan al inteligentei cu tot ce este viu si folositor viului. Un om viu este un om echiligrat psihologic sau in confort psihologic , miscarea psihologica fiind miscarea energiilor sale launtrice, echilibrul psihologic echilibrul dinamic sau armonia fortelor a caror expresie este chiar omul respectiv ca individ. Fara confort psihologic suntem fii risipirii de sine sau tradarii de sine. Vom explora impreuna conditiile confortului psihologic pe care-l recunoastem spontan in natura cunoscuta. Comoditatea cunoasterii nu este o rutina fara sens, ci platforma dinamica a confortului psihologic fara de care orice cunoastere este inutilitate, nefolositoare. Finetea asemanarii conditiilor confortului si stresului ne face sa le confundam, dar elementele lor sunt complet diferite ca si consecintele. Miscarea stresului este complet diferita de cea a confortului psihologic desi formele prin care se manifesta ca forme energetice si corporale sunt asemanatoare si asemanarea lor  poate fi comparata cu asemanarea copiilor serox, sau clonele; seamana dar nu sunt identice in nivelul finetei perceptiei..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu